tiistai 18. syyskuuta 2007

SDP:stä johtava nettipuolue?

Varapuhemies Johannes Koskinen linjasi viimeisimpänä komeasti otsikon ajatuksen puolueesta www-maailman edelläkävijänä. Mitä se tarkoittaa? Onko se suurin www-budjetti vaaleissa? Näyttävimmät virtuaalikampanjat? Mitä?

Itse olen kokenut jonkin asteisen "heräämisen" netin suhteen. Vaalien alla tutustuin statistiikkaan siitä, kuinka alle 40-vuotiaista merkittävä ja koko ajan kasvava osa oli sitä mieltä, että heidän äänestyspäätökseensä vaikutti verkosta löytynyt materiaali. Tämä on tietysti puhtaasti survey-näkökulma, mutta paljastaa samalla uuden poliittisen tilan laajamittaista syntymistä. Tämä on se foorumi, jossa SDP:n on oltava läsnä.

Verkkomaailma tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia kommunikoida, vaikuttaa ja agitoida. Pirstaloituneessa mediaympäristössä se on yhä useammalle paikka, jossa esitetään rohkeasti oma mielipide. En halua fyysisen kontaktin ja keskusteluyhteyden katkeamista – kaikkea muuta, mutta verkosta on kerta kaikkiaan tullut paikka, jossa ei ole varaa olla olematta paikalla tai sitten olla läsnä huonosti.

Web 2.0 on verkon uusin massasuosion saavuttanut aalto. Yhteisöt, kuten MySpace, Facebook ja nuorten suosima IRC-Galleria ovat erittäin suosittuja. Niillä on satoja tuhansia käyttäjiä. Samoin blogeja syntyy kuin sieniä sateella. Totta on, että suurella osalla aktiivinen elinkaari on melko lyhyt, mutta uusien vuorovaikutuskanavien runsautta ei käy kiistäminen. Näissä paikoissa yhä useampi nuori ja nuori aikuinen viettää vapaa-aikaansa. Tällöin ei ole esimerkiksi yhden tekevää se, että toimiiko puoluepoliittisen yhteisön moderaattorina "nobody" vai kaikkien tuntema nuori parlamentaarikko.

Resursseja voi käyttää paljon ja niitä voi käyttää viisaasti. Koska kaupallisuus on vasta löytämässä monenlaisia keinoja tuottojen keräämiseen verkosta, on siellä tapahtuva toiminta usein vielä maksutonta. Erityisen tärkeää olisikin kyetä tukemaan innovatiivista sisällöntuotantoa. Lahjakkaita nuoria on paljon.

Poliittisen viestinnän avainkysymyksiin tulee jatkossa kuulumaan laadukas verkkojulkaisu. "Verkkotukikohdan" eli virtuaalisen sd-tavaratalon luominen on kokonaisuuden yhdistävä sateenvarjoajatus. Siihen kuuluisivat niin julkaisu, ristiin linkitetty blogiverkosto, erilaiset kyselyt ja mahdollisesti teemakohtaiset keskustelufoorumit, fyysisten tapahtumien elävä ilmoitustaulu, ad hoc –periaatteella syntyvät verkkoryhmät jne. Mitä mielikuvitus vain keksiikään.

Perusajatus on siis tietysti olla läsnä siellä, missä on mahdollista tavoittaa omalla viestillään yhteiskunnallisesti valveutuneita ihmisiä. Verkko on sitä nyt ja vielä enemmän tulevaisuudessa. SDP:n tulisikin nyt lähteä rakentamaan verkkovaikuttamisesta vahvemmin osana demokraattista prosessiamme pohtimalla äänestys-, kysely- ja keskustelumahdollisuuksia. Tämä työ on tehtävä niin puolueena omia potentiaalisia äänestäjiä ajatellen, kuin myös kansavaltaista demokratiaa vahvistavana liikkeenä.

Otetaanpa tämä asia nyt ihan aidosti vakavana ja tärkeänä kysymyksenä. "Be there or be square" pätee tämänkin aiheen kohdalla.

Arto J. Virtanen

5 kommenttia:

Johannes kirjoitti...

Kyllä, netissä ja muissa sähköisissä viestimissä käytävään keskusteluun osallistuminen on sosialidemokraateille ehdottomasti keskeisin yksittäinen viestinnällinen haaste.

Netin haasteellisuus ei ole ainoastaan siinä, että se on uusi tiedonvälityksen muoto, vaan pitkälti myös tyylillisistä syistä. Ei riitä, että netissä säännöllisin väliajoin esitetään perinteiseen "varma vaihtoehto"-retoriikkaan sopivia peruskysymyksiä, vaan keskusteluun on oltava valmis samoista lähtökohdista ja samanlaisissa, eli hyvinkin epävirallisissa, yhteyksissä kuin kansalaisyhteiskunta. Sosialidemokratia on vaihtoehtoliike, joten vapaamuotoisen keskustelun yhteiskuntapolitiikan suunnasta, oli keskustelufoorumi sitten mikä hyvänsä, tulisi onnistua jo rutiinilla.

Mikael Pirttis kirjoitti...

Olen samaa mieltä internetin käytön tehostamisen tarpeesta.

Kuitenkin erilaisten barometrien mukaan ehdokkaan/puolueen valintaan internetillä suurin merkitys oli Kokoomuksen ja vihreiden nuorilla äänestäjillä. Tämä johtunee todennäköisemmin siitä, että nuoret SDP:n kannattajat eivät käytä internetiä niin paljon kuin porvareiden, kuin siitä, että nuoret olisivat katsastaneet SDP:n sivut ja todenneet haluavansa äänestää porvareita.

Kulmala Anni kirjoitti...

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että SDP:n tulee profiloitua myös www-sivuilla enemmän. Meidän tulee käyttää nykyisiä kotisivujamme paremmin ja myös muokata niitä yleisilmeeltään nykypäiväisemmäksi. Useat SDP:n piirijärjestötason sivut ovat mielestäni jo vanhahkoja, joihin pitäisi päivittää modernimpi ilme, mikä vetoaa erityisesti nuoriin. Lisäksi piiritasolla tulisi tuoda nykyisiä kunnallistason vaikuttajia enemmän näkyville. En voi sanoa löytäväni nykyisistä kunnallisvaikuttajista kuin parista kuvia ja kannanottoja eri kotisivuilta. Nämä henkilöt ovat niitä vaikuttajia, joita tulisi myös nostaa enemmän piiritason nettisivustoilla esille!

Johannes kirjoitti...

Anssi Pirttijärven kommenttiin on pakko lisätä, että ellei nettinäkyvyys lisäänny, tulevista sukupolvista ei juuri muita kuin niitä kokoomuksen ja vihreiden äänestäjiä sitten löydykään.

Kulmala Anni kirjoitti...

Olisiko mahdollista, että tulevaisuudessa sdp:n jäsenillä olisi omat jäsensivut, jossa olisisi mahdollisuus tutustua alueellisesti piiri- ja/tai puoluetason asiakirjoihin? Tällä tavoin päätöksenteko tulisi avoimemmaksi ja helpommin lähestyttävämmäksi sekä toisaalta piiri- ja puoluetason osallistujamääriä ei tarvitsisi kasvattaa kovin paljoa?